diumenge, 21 de juliol del 2019

Travessa d'Svaneti (2): Gelera i cascades de l'Ushba

La jornada d'avui no forma part ben bé de la travessa d'Svaneti, ja que en lloc de continuar el camí en direcció est anem en direcció nord, al final de la comuna de Becho, per pujar fins a la gelera de l'Ushba i veure també les seves espectaculars cascades.

Sortim en furgoneta per estalviar-nos la llarga pista que puja fins als plans on començarem el recorregut. Ens preparem per sortir i comencem creuant el riu Dolra, que baixa amb molta força.

Creuat el riu posem rumb a la gelera de l'Ushba, per un camí ample que s'endinsa a la vall.

(Foto: Miquel Torres)

Tot pujant trobem un control militar, ja que estem a pocs quilòmetres de la frontera amb Rússia. La relació entre Geòrgia i Rússia no es precisament amistosa, derivada dels diversos conflictes entre ambdós països des de finals del segle XX, però especialment pel d'Ossètia del Sud el 2008.

De pujada,el grup es divideix. Uns opten per anar directament a les cascades de l'Ushba, altres guanyem altura fins a pujar a tocar de la gelera d'aquest gran cim. La pujada és ben costeruda...

...i ens permet veure la característica forma d'U de les valls glacials. Al fons, els plans on hem iniciat la sortida.

Abans d'arribar a la gelera hem de superar un darrer obstacle buscant el millor pas en un altre riu...

..que tot i no ser molt gran baixa amb força.

Finalment arribem a tocar de la gelera, veient com les cascades baixen muntanya avall...

...i meravellant-nos davant l'espectacle de roca i gel que es despenja des del cim bicèfal de l'Ushba. A l'esquerra veieu la punta nord (4698 m.) i a la dreta la punta sud (4710 m.). Com el Pedraforca però 2000 metres més alt...

Fetes les fotos desfem el camí i ens apropem a les cascades de l'Ushba, que cauen amb força des de dos-cents metres més amunt...

Desfem el camí fins als plans on hem iniciat l'excursió, on de nou ens recull la furgoneta i baixem cap a Ushkvanari. I si voleu el track i les dades tècniques cliqueu aquí.