dissabte, 25 de juny del 2016

Pic del Pessó (2893 m.)

El Pic del Pessó s'alça entre l'Alta Ribagorça i el Pallars Jussà, just a la línia divisòria del territori del Parc Nacional d'Aigües Tortes. L'ascensió per la banda ribagorçana implica deixar el cotxe molt avall, ja que l'aproximació es fa pels dominis del parc i per tant sense possibilitat de poder transitar per la carretera que puja al Sant Esperit (una altra cosa és si voleu pagar un taxi).

Nosaltres hi vam a anar per la banda de la Vall Fosca, sortint del poble de Cabdella, i remuntant la sempre agradable Vall de Riqüerna. Això sí, és una ascensió llarga i amb uns 1500 metres de desnivell positiu, així que cal posar-hi ganes. A la foto següent, pujant per la vall de Riqüerna, amb la zona del Pessó a l'horitzó.

Un cop hem recorregut la vall de Riqüerna, seguim els indicadors cap als Estanys de Francí...

...i anem guanyant altura cap als peus del Pic del Pessó, que finalment apareix davant nostre. A la foto següent podeu veure el Pic del Pessó i la marcada Colladeta de l'Osso, pas natural cap a la banda ribagorçana
Seguint el barranc arribem a l'Estany de Francí, amb una petita presa i un curiós sistema de canals que recull l'aigua dels barrancs propers.

Més amunt ja veiem propera la canal que cel remuntar per accedir al cim. Sí, és la que veieu a la dreta de la foto, amb uns incòmodes blocs de pedra que cal superar. Comença aquí la part més dreta i pesada de l'ascensió, sense camí marcat. Però és fàcil: sempre amunt.

Arribem a l'Estany de Francí de Dalt...

...i comencem a remuntar la canal. Fins aquí ja hem fet la meitat del desnivell. Ara queda l'altra meitat, més dura.

Tot pujant, vista panoràmica sobre els estanys de Francí i el Montsent de Pallars com a cim més destacat...

...mentre que cap amunt podem apreciar que, efectivament, aquest és el tram més "tieso" de l'ascensió.

A partir de la Colladeta de l'Osso el terreny millora i tornem a trobar alguna fita, i guanyant altura arribem directament al cim del Pic del Pessó (2893 m.). En total, unes quatre hores des de Cabdella fins al cim.

Des del cim, vistes cap a l'Aneto...

...els cims de la Vall de Filià, amb el Pallassos com el més destacat (al mig de la foto)...

...o també vistes cap als cims d'Aigües Tortes.

De baixada, desfem el camí cap a la Colladeta de l'Osso, des d'on tenim aquesta vista cap a la vall que porta a aquest coll des de la banda ribagorçana.

Baixem de nou per la canal de pujada i passats els estanys de Francí anem perdent altura sota la vigilància del Pic Espada...

...per enfilar la darrera hora de camí cap a Cabdella per la vall de Riqüerna. Del cim del Pessó a Cabdella, hi hem estat unes tres hores.

En resum, una ascensió llarga i amb desnivell (1500 +) , però a un cim poc freqüentat de la Vall Fosca que ens oferirà bones vistes en totes direccions. I si voleu el track de la sortida, el podeu descarregar aquí.

1. Magnífica excursió que vaig realitzar amb idèntic recorregut, anys enrere, en solitari, per a complaure a l'amic Dalmau de l'aleshores "Hostal Energia". Ha estat un plaer rememorar una sortida molt llarga i en què, en tot l'itinerari, no vaig trobar ni una ànima.

2. Enhorabona per l'excursió. Fa anys també la vaig fer però vaig sortir per la vall de Boi i vam baixar per la vall de Ricuerna (per on tu vas pujar) i vam tornar pel port de Rus. Va ser un itinerari circular meravellós. En aquells temps estava més fort que ara.

3. Doncs sí, és una sortida magnífica.