Segona jornada de BTT pels escenaris de la batalla de l'Ebre. Els quatre "supervivents" de la jornada anterior continuem a la Terra Alta per realitzar avui un nou itinerari, que ens portarà a conèixer un dels complexos defensius més grans que es van aixecar durant la Guerra Civil a la zona limítrof entre Catalunya i Aragó.
La ruta s'inicia a l'antiga estació de tren de Bot, que avui en dia forma part de la Via Verda de la Terra Alta, i que segueix el traçat de l'antic carrilet de la Val de Zafán, via ferroviària que unia el sud d'Aragó i Tortosa. Tot i això, en aquest cas no hem passat per l'estació i hem sortit directament del càmping Terra Alta, situat als afores de Bot i on ens han acollit de forma excel·lent.
Deixant enrere el poble, la ruta s'endinsa entre camps de conreu en direcció a la Serra dels Pesells...
...que veieu a la foto coronada amb els molins de vent tant nombrosos a la zona.
Encarem les darreres rampes cap al Coll de Bot (487 m.)...
...on sembla que algú no està d'acord amb el fet que es senyalitzin itineraris de BTT. El cartell pertany a la ruta RT09 de la Xarxa Ciclista de la Terra Alta, un conjunt d'itineraris que us permetran conèixer aquesta comarca...
...i que intentem posar dempeus amb més bona voluntat que bona traça.
(Foto: Jacint Millat)
Feta (o intentada) la bona obra del dia, ens llancem pista avall en direcció a Caseres. Tenim per davant un descens de 5 quilòmetres per una bona pista, emmarcada entre masos i camps de conreu.
(Foto: Jacint Millat)
Passat Caseres tornem a guanyar desnivell fins al maset de Santiago, on anirem a buscar la carretera...
...fins arribar al Fort de Milet.
El Fort de Milet fou construït per la Generalitat de Catalunya l'any 1937 en plena guerra civil. Formava part de la "línia Algars", una línia defensiva que havia d'evitar una invasió franquista des de l'Aragó en cas que es trenqués el front que hi havia en aquelles terres. A la foto següent, un búnquer pensat per encabir-hi un canó.
(Foto: Jacint Millat)
(Foto: Jacint Millat)
Al Fort de Milet també hi podem trobar un refugi antiaeri així com un búnquer i restes de trinxeres...
...que encara es poden recórrer tot i el pas dels anys.
(Foto: Lo Folguereta)
El búnquer de la foto es troba a la part més elevada del fort, i estava pensat per posar-hi una metralladora. Tant el búnquer del canó com aquest estaven enfocats a la carretera que venia de l'Aragó, ja que era per on probablement vindria l'enemic.
Finalment la construcció del Fort de Milet i la "línia Algars" no van servir per aturar l'ofensiva, ja que l'abril de 1938 les tropes franquistes arribaven a la línia Ebre - Segre - Noguera Pallaresa i el front se situava a l'oest de Catalunya. Al juliol del mateix any, quan es va iniciar la batalla de l'Ebre, les forces republicanes es van plantejar com a objectiu recuperar la "línia Algars", però mai ho van aconseguir.
Tornem cap a Caseres i des d'allà anirem en direcció a Horta de Sant Joan seguint el curs del riu Algars, riu que uneix Catalunya i la Franja de Ponent...
...passant a tocar de poblets com Arenys de Lledó, a la veïna comarca del Matarranya.
La darrera part de la ruta serà molt tranquil·la, ja que entrarem a la Via Verda de la Terra Alta a l'altura de l'antiga estació d'Horta de Sant Joan, avui en dia abandonada.
(Foto: Jacint Millat)
Aquest tram de la Via Verda és costa avall, així que amb poques pedalades n'hi haurà prou per impulsar-nos i gaudir del recorregut...
(Foto: Lo Folguereta)
...tot travessant túnels i viaductes fins arribar de nou a l'antiga estació de Bot, on acaba la ruta que teniu a la guia, o bé fins al càmping Terra Alta si us heu allotjat allà.
I aquí teniu els tracks d'aquesta ruta. Si cliqueu aquí, la ruta original amb inici i final a l'estació de Bot. I si ho feu aquí, la ruta des del càmping Terra Alta de Bot.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada