dimecres, 27 d’agost del 2014

El Pic de l'Espada (2548 m.)

Sovint els cims poc destacats, no gaire alts o que queden apartats, són aquells que reben menys visites per part dels excursionistes. Mal fet, ja que és des d'aquests on més d'un cop ens enduem sorpreses agradables en forma de vistes espectaculars o bonics recorreguts que no esperàvem trobar durant l'ascens.

El Pic de l'Espada no és un cim apartat (queda a tocar del GR-11) o poc destacat, però sí que podem dir que no és gaire alt comparat amb els seus veïns de la zona de la Vall Fosca. És, però, una ascensió molt recomanable pel recorregut fins al cim i per les vistes que ens ofereix, ja que queda just a la divisòria entre la zona de Sallente i la del Port de Rus.

La sortida s'inicia a Cabdella, des d'on agafarem el camí que segueix el riu de Riqüerna i que puja fins al Pont de Rus. Abans d'endinsar-nos en l'ombrívol camí d'inici de la ruta, deixem a l'esquerra l'entrada cap a la Vall de Filià, on els núvols sembla que s'hi volen agafar.

A la mitja hora de marxa s'obre la vall de Riqüerna, amb un cel que no sé del cert si farà que ens mullem o no, però que ajuda a crear uns bonics contrastos de llums i ombres. El cim que veieu al fons és el de les Raspes roies de Rus, que ens acompanyarà en bona part de les vistes d'avui.

Al cap d'una hora i quart de marxa arribem al Pont de Rus, un bonic racó...

...amb la seva característica cascada.

Del Pont de Rus anem seguint el camí que enllaça amb el GR-11 per anar en direcció cap a la Collada de Font Sobiranes, el pas natural cap a la banda de l'estany de Sallente. Pujant trobem la cabana del Pletiu, que tot i que està en estat precari, pot servir de refugi d'emergència. Sembla que la cabana ha estat construïda amb les restes d'alguna de les instal·lacions que es van fer servir per construir preses en molts estanys d'aquesta zona.

Més amunt arribem a l'estany Tapat, el primer que veurem avui, i on també trobarem restes de construccions que abans us comentava, així com cables d'acer, etc...

Si teniu curiositat per conèixer més coses sobre l'aprofitament hidroelèctric que es va fer dels estanys de la zona, pou mirar aquest vídeo de la zona de Cabdella i la Vall Fosca. A la foto següent, podeu veure una de les preses construïdes en aquesta zona, que correspon a la de l'estany Salado.

L'altre estany que visitarem avui és l'estany de Morera, també presat com podeu veure...

...i des d'on ja veiem el nostre objectiu, el Pic de l'Espada.

Pujant cap al coll, les primeres vistes espectaculars del dia. L'estany Tapat i el pic de les Raspes roies de Rus (2776 m.), que des d'aquí es veu ben punxegut.

I al cap d'unes dos hores i mitja d'haver iniciat la sortida, arribem a la Collada de Font Sobiranes, indicada amb una fita, i des d'on podem observar els cims de la banda de Sallente i l'estany Gento. Del coll al cim, hi arribarem ràpidament fent els darrers metres de desnivell fins a la cota 2548.

A la foto següent i d'esquerra a dreta, el Peguera, el Saburó, Mainera i la Pala Pedregosa.

Des del cim, una panoràmica cap a la banda del port de Rus i el Pic del Pessó.

A la foto següent, d'esquerra a dreta, el Pic del Pessó (2894 m.), la collada de l'Osso i el Pic de les Mussoles (2876 m.)

Aquí podeu veure l'estany Tapat (el més baix), el Morera (a la dreta) i el Salado, que és el que té la presa que us mostrava més amunt.

La foto de cim, que no falti...

I de nou cap avall, però no baixarem pel lloc que hem pujat sinó directament cap a Cabdella per la carena. No té cap dificultat més enllà de ser un itinerari fora de sender però sempre bastant evident, perdent altura en direcció SE, i després anant cap al S a buscar el camí del fons de la vall per on hem pujat. Només sortir del cim ja veiem el fons de la vall...1100 metres de desnivell més avall.

Tot baixant, tenim aquesta vista del coll del Triador i el Tossal d'Altars (2456 m.)

No ha plogut, però ara el cim està ben tapat. Un matí amb núvols molt decoratius.

I finalment, després de retrobar el camí durant la darrera mitja hora de baixada, arribem de nou a Cabdella, on val la pena apropar-se a la seva bonica església.

En resum, una sortida no gaire llarga a un cim no gaire alt, però com us deia al començament molt ben compensada pel que fa a les vistes que tenim. I per un error en el GPS no us puc posar l'enllaç al wikiloc, però a qui l'interessi us dic que són unes 2.45 hores de pujar, un parell més de baixar, i uns 1100 metres de desnivell.