diumenge, 2 de maig del 2021

De Lleida a Salou en BTT

Certament la pandèmia ens ha obligat a canviar algunes de les activitats que veníem fent amb normalitat, ja siguin les curses (moltes suspeses o fetes amb grans limitacions) o bé les activitats a la neu que, amb el confinament comarcal, només han quedat a l'abast dels que viuen al Pirineu. D'altra banda, aquest confinament ens ha permès descobrir el Segrià durant tot aquest hivern, i no hi ha millor manera de fer-ho que damunt la bici, ja que l'orografia de la zona ens permet fer quilòmetres amb un desnivell més que moderat, però que ajuda a sumar i preparar les cames i el cos per objectius més ambiciosos.

És així com amb els Trotallunàtics hem preparat aquesta sortida fins a la "platja de Lleida". Faig un punt i a part per parlar d'aquest club que amb lema "no podem parar, no volem parar" porta des del 2013 dinamitzant l'atletisme popular a Lleida i rodalies. Curses, iniciatives solidàries i entrenaments a l'abast de tothom fan que sigui un dels clubs més coneguts -i nombrosos- de la ciutat, tot i que les restriccions derivades de la pandèmia n'hagin limitat l'activitat. Tot i això, en els darrers mesos han organitzat dues maratons (no oficials) i aquesta ruta entre Lleida i Salou, amb la recentment constituïda secció ciclista dels "Trotas".

Així, ens trobem ben d'hora als Camps Elisis de Lleida, on després de carregar les bosses a la furgoneta d'assistència que portem, fem un breu briefing per explicar com serà el recorregut i on hi haurà els avituallaments que ens ajudaran a afrontar els 112 quilòmetres i 1100 metres positius. Tothom atent a les explicacions dels jefes.

Sortim de Lleida pel barri de la Bordeta en direcció a Artesa de Lleida i Puigverd. El dia amenaça pluja (de fet hem hagut de fer la ruta un dia més tard del previst per aquest motiu), però de moment aguanta. Pistes amples i camins asfaltats ens porten pel mig de l'horta del Segrià, entre camps de cereal i arbres fruiters...

...per arribar a les Garrigues passant a tocar de Juneda i el Canal d'Urgell.

A les Borges Blanques ja portem uns 27 quilòmetres, moment ideal per fer un primer avituallament. Anem bé, així que un mos ràpid i de nou en marxa. A partir d'aquí comencem a guanyar desnivell en direcció Vinaixa, per un terreny que combina boscos i camps de cereals.

Arribem a Vinaixa (quilòmetre 43) després de passar una de les zones amb més pujades del recorregut. Res que ens espanti, però, així que és hora d'esmorzar i agafar forces per continuar. Ja portem feta una tercera part de la ruta prevista!

Recuperades les forces ens posem en marxa en direcció a Vimbodí...

(Vídeo: Maite)

...on creuem el poble pel carrer Major i fem una breu parada davant l'ajuntament per recarregar aigua i agafar quatre gominoles al nostre eficient avituallament sobre rodes.

(Foto: Jordi Trepat)

Comencem la que potser és la part més bonica de la ruta, ja que les pistes per on circularem van a tocar de les muntanyes de Prades. El verd intens de la zona i el dia més aviat tapat, donen encara més sensació d'estar a la muntanya.

Camí de l'Espluga de Francolí, passem pel castell de Milmanda, que ens serveix de refugi improvisat per un ruixat, quatre gotes, que refresquen el dia. Aprofitem per fer alguna foto i de nou ens posem en marxa.

Deixem enrere l'Espluga i anem fent camí cap a Montblanc (quilòmetre 64), passant per l'equador de la ruta...

A la capital de la Conca, foto a la muralla...

(Foto: Maria Rakitina)

... i posem rumb a Vilaverd, on ens espera el darrer avituallament gran. Sortim de Montblanc per una antiga carretera que comunicava amb aquest poble fins a trobar la C-14. Després d'un curt tram de camí, entrem a Vilaverd (quilòmetre 71).

Pel camí hem anat comentat que a partir d'aquest punt ja fa tot baixada. Voleu dir? Bé, ja ens ho trobarem, la qüestió "anar fent". Sortim de Vilaverd per la carretera C-240z per entrar a La Riba, des d'on baixarem per la C-14 fins a trobar la carretera C-421 que porta a Picamoixons...

...per seguir cap a Alcover i la Selva del Camp (quilòmetre 89). Ja estem molt a prop del mar!

Després d'uns quilòmetres d'asfalt tornem a la terra, seguint la ruta que des de la Selva del Camp baixa a Salou....

...que circula per camins i per la llera de les rieres de la zona...

...i que desemboquen a l'emblemàtic Pi de Bofarull (quilòmetre 99), un dels arbres emblemàtics de Catalunya, on toca fer una foto de grup.

(Foto: Jordi Figueras)

Ara ja sí, la recta final, i després d'una darrera i curta parada a Vila-seca, fem els darrers quilòmetres fins a la platja de Llevant de Salou (quilòmetre 112,5), on fem la foto de família final per celebrar que tots hem arribat!

(Foto: Geovanina)

Una ruta magníficament organitzada pel Blai Martínez, el Juanjo Ruiz i el Jordi Figueras, i en la que hem comptat amb el suport logístic del David Font i la Magda Farré de Puericultura Font, Juanma Calero de Salut Natura, autocars Gamón (gràcies Salvador), Robert Larruy, Imma Regula, Ramon Torres, Eva Ginesta i Arlet Torres. Una ruta sense cap averia tècnica i que malgrat alguna caiguda, només una ha sigut una mica important (recupera't, Pili). Una jornada rodona!

I si voleu el track de la ruta (112,5 km i uns 1100 metres de desnivell positiu), només heu de clicar aquí.