dissabte, 14 de juny del 2014

La Pala Pedregosa

La Pala Pedregosa és un cim de la Vall Fosca veí dels clàssics Montorroio i Montsent de Pallars. Potser la Pala no és tan coneguda, però també mereix una visita ja que des del seu cim les vistes sobre els llacs i cims de la zona són d'allò més espectaculars.

Iniciem l'ascensió a la presa de Sallente, des d'on agafarem el clàssic camí que remunta la canal del Pigoló fins al carrilet de la Vall Fosca.

Aquest primer tram puja fort i ràpidament tenim les primeres vistes d'àguila del dia, en aquest cas cap a la banda de Filià

Ens anem desviant cap a l'esquerra en direcció al Serrat del Bony de la Cornera, que no és res més que la carena que porta cap al cim de la Pala Pedregosa.

Més amunt, i abans d'enfilar-nos a la carena, travessem una àmplia zona plana que forma una bonica balconada sobre la zona de Filià.

Travessada aquesta zona, ens enfilem per la serra que us comentava. No hi ha cap sender definit, però anirem trobant fites i només hi ha una camí: anar guanyant altura. A la foto veieu el que sembla el cim, però no ho és, ja que a aquella punta no hi arribarem i la vorejarem una mica per sota.

Tot pujant, gaudim d'aquesta vista sobre els veïns de la Pala. D'esquerra a dreta, el Montorroio i el Montsent de Pallars.

El Montsent de Pallars, rei de la zona, bé es mereix un retrat!

Arribem al capdamunt de la carena i des d'allà se'ns obre un món de cims i llacs. Ja els coneixíem, però la grandesa del Pirineu sempre impressiona...

El Peguera (2982 m.), el més alt d'aquesta zona.

Els estanys Frescau, de Mar, i Colomina (d'esquerra a dreta i de baix cap dalt).

I després d'unes tres hores d'ascensió, fem cim a la Pala Pedregosa, de 2881 metres (segons el mapa de l'ICC tot i que el GPS marca una mica més).

A la foto següent, una panoràmica des del cim.

Des del cim, iniciem una baixada directa cap a l'estany Frescau, que veiem sota nostre, i cap al refugi Colomina. Tot baixant encara trobem una mica de neu.

A la foto següent l'estany Frescau.

A partir de l'estany ja trobem un camí fressat que ens porta cap al refugi Colomina, recentment ampliat.

Una panoràmica des del balcó del refugi, situat a la zona d'estanys que donen origen al riu Flamisell, que solca la Vall Fosca.

Des del refugi, baixarem cap a l'estany Gento (a la imatge) des d'on tenim aquesta vista de la Pala Pedregosa i la carena per on hem accedit al cim.

I de l'estany Gento, ja només quedarà seguir el carrilet fins a trobar l'enllaç amb la canal de Pigoló i baixar de nou cap a l'estany de Sallente.

Si voleu el track de la sortida, podeu descarregar-lo aquí.