diumenge, 10 de juliol del 2022

Trekking del Baltoro (3): Paiju - Urdukas

Tot i que l'etapa prevista per avui ens havia de portar fins al campament de Khorburtse, hem decidit allargar-la fins al camp d'Urdukas per tal de continuar guanyant temps i tenir dies de marge que ens permetin creuar el pas del Gongodoro La, màxima altura del trekking amb 5585 metres. Així, avui tenim una llarga caminada per davant, uns vint quilòmetres, fins al proper campament.

Poc després de sortir de Paiju ja ens endinsem en el que és pròpiament el glaciar del Baltoro, una enorme superfície de gel cobert per pedra que dona lloc a un relleu característic de contínues pujades i baixades que posaran a prova la nostra resistència. Les vistes, però, compensen de sobres l'esforç. Les primeres grans muntanyes que trobarem són les Torres del Trango, un conjunt d'agulles rocoses que culminen als 6286 metres de la Gran Torre del Trango, tot i que la més coneguda és la Torre Sense Nom, que veieu a l'esquerra de la foto.

Precisament aquests dies, en aquesta agulla, hi ha l'Edu Marín, escalador català que està intentant fer en lliure la via "Eternal Flame", amb dificultats de fins a 7c+ 8 (o 8a, depèn de les fonts) i que finalment ha aconseguit assolir juntament amb son germà i son pare. Podeu llegir la notícia aquí.

Nosaltres, els mortals, ja estem contents amb veure aquestes grans muntanyes des de baix, i és realment impressionant pensar que algú pot enfilar-se per aquestes parets. Conforme avancem deixem enrera els grans cims del Paiju (6501 m.) i la Torre Uli Biaho (6109 m.), escalada per primer cop el 1979.

Després, a tocar de les Torres del Trango i just a l'altre costat del Dunge Glacier, apareixen les Catedrals del Trango, que s'eleven fins prop dels 6000 metres.

Anem avançant direcció est pujant pel glaciar, que a cada pujada o baixada ens ofereix paisatges espectaculars...

...que no semblen impressionar als ja acostumats porters i mulers que transiten el glaciar del Baltoro amunt i avall. Realment seria impossible poder-se apropar a aquestes muntanyes sense la feinada que fan carregant quilos i quilos de material per les expedicions i trekkings.

Passades unes hores arribem al campament de Khoburtse, on no ens aturarem i continuarem cap a Urdukas. En tots aquests campamaent trobarem també presència militar, ja que el glaciar del Baltoro es troba en una delicada zona fronterera a tocar de l'Índia i la Xina.

Deixem Khoburtse enrera i reprenem el camí cap a Urdukas...

...un campament senzill...

...però amb unes vistes dignes de la pel·lícula del "Senyor dels Anells". Aquí veieu les torres del Trango i, al fons a l'esquerra, la torre Uli Biaho.

A Urdukas farem un dia de descans per aclimatar, fent algun passeig per la zona...

...i descobrint històries com la del alpinistes  Xevi Gómez, Álvaro Paredes i Abel Alonso, desapareguts al 2013 quan baixaven del cim de Gasherbrum I (8068 m.), i que a Urdukas tenen el seu petit memorial.

I si voleu el track de l'etapa, només heu de clicar aquí.