dissabte, 2 d’abril del 2022

Puig Cendrós (499 m.) i Sant Salvador de les Espases (413 .)

Des de Lleida és fàcil associar el Baix Llobregat a fàbriques, trànsit i fum, però seria faltar a la veritat si no diem que aquesta comarca també té llocs ben bonics. Que no s'enfadin ara els partidaris del Montserratí, però fins que aquesta comarca no sigui realitat seguirem considerant la zona de Montserrat com a part del "Baixllu".

Deixem el cotxe a l'entrada de la pista que porta cap al balneari abandonat de la Puda, al Congost del Cairat, de d'on tenim una primera vista cap a Montserrat. Una llàstima l'estat en que es troba l'edifici, que havia tingut un passat gloriós.

Iniciem el camí per la pista però ràpidament prenem un camí a la dreta i comencem a remuntar el torrent de l'Afrau, seguint un camí ben marcat. Tot i que hi ha un camí que porta ràpidament cap a Sant Salvador de les Espases (que podeu intuir a l'esquerra de la foto següent)...

...el nostre primer objectiu és arribar fins al Pla del Fideuer, per tal de fer primer el cim del Puig Cendrós, així que anem seguint les "senyals" del camí...

...fins que al final del torrent accedirem al Pla Fideuer, i des d'allà fàcilment accedim al cim del Puig Cendrós (499 m.). Vigileu de no confondre aquest nom amb el del pic veí del Puig Ventós (el que ens ha passat a nosaltres) per no fer metres de més per un camí que no toca.

Baixem del cim i ara tocarà avançar cap al Coll de San Bernat, gaudint d'aquesta vista cap al Puig Cendrós...

...fins que arribem a l'esmentat coll, on trobarem una imatge del sant. Atenció a aquest punt, perquè a l'esquerra surt un camí ben marcat que s'enfila cap a les Roques de l'Afrau. El camí té bones vistes, però no va enlloc, ja que pensàvem que podríem baixar des d'aquí a Sant Salvador de les Espases i pel que hem vist no sembla que es pugui, almenys sense material per rapelar, ja que el camí queda tallat. No ho sé, no conec la zona. Així que desfem el camí a tornem a visitar a Sant Bernat.

Des de la imatge del sant cal perdre altura cap al Coll de Bram i des d'allà ja seguirem ràpidament cap a l'ermita de Sant Salvador de les Espases, que es troba dalt del cim que veieu a la foto següent. Sembla que pugem cap al cel, no?

Finalment, assolim el cim de Sant Salvador de les Espases (413 m.), amb vistes igualment espectaculars cap a Montserrat.

És ben curiós l'accés al cim, ja que has de travessar aquesta sala de l'ermita, ben condicionada amb unes taules. Pot fer perfectament de refugi, i m'ha sobtat que estigui tant endreçat vista la facilitat de l'accés fins aquí. "Ni un paper a terra", que diuen.

I fetes les fotos, desfem el camí fins a trobar l'indicador a l'esquerra que diu "Cantobella" i que combinant corriol i pista forestal ens tornarà al punt d'inici. A la foto següent, la cresta on ens havíem encigalat, és evident que des d'allà dalt no baixàvem directes cap a Sant Savador de les Espases.

En total, unes tres hores i quart de ruta (parades a banda), i si voleu el track el teniu aquí.