diumenge, 17 d’abril del 2022

Pico Mir (3185 m.)

Poc abans del confinament vam fer una bonica sortida d'esquí de muntanya a la Maladeta Oriental, un cim amb un gran ascens, culminat pels darreres metres del corredor que porta al coll, i un magnífic i llarg descens. Prop d'aquest cim, destaquen els cims de les Maladetes Occidentals, o també coneguts com els pics Mir (3185 m.), Sayó (3215 m.) i Cordier (3266 m.), i que formen part de les darreres estribacions de 3000 metres que acaben amb el Pic d'Alba.

Si esteu ben forts podeu encadenar tots aquests cims (i també el Bondidier -3153 m.-, així com altres cotes secundàries) però tindreu per davant una jornada dura i llarguíssima. Amb un objectiu més realista, ens plantegem fer cim al Mir i al Sayó, tot i que les condicions que trobarem no ens permetran fer aquest darrer cim.

Arranquem del pàrquing dels Llanos del Hospital en direcció als tubs de Paderna, que a primera hora del matí mantenen la traça d'esquí bastant gelada. Cal posar les ganivetes o carregar els esquís a l'esquena per superar aquests primers trams. A la foto, arribant al capdamunt del segon tub.

Superats els tubs, posem rumb cap a l'encara llunyà Coll d'Alba, guanyant altura entre la Tuca Blanca de Paderna (a la foto) i el Pic de Paderna.

A les quatre hores de camí, arribem sota el coll d'Alba, que caldrà remuntar a peu o seguint la traça d'esquí que arriba fins gairebé dalt. Optem per aquesta segona opció tot i que la neu està una mica encrostada i decidim deixar els esquís i assolir el coll a peu.

Superat el coll, encara queden uns 100 metres de desnivell per guanyar...

...i anem seguint una traça que ens situa en un collet entre els pics Mir (a la foto) i Sayó. Ara caldrà fer un breu tramet de cresta, que no és difícil però cal mirar on posem els peus. Ja portem prop de sis hores d'activitat i el cansament es comença a notar.

Fem la foto de cim al Pic Mir (3184 m.)...

...i desfem de nou la cresta fins al collet, on renunciem a fer el Sayó perquè per atacar-lo directament des d'aquí es veu algun pas amb neu complicat. Així que desfem el camí fins al coll d'Alba, on ens posem els esquís i gaudim d'un llarg descens sobre neu primavera més que acceptable, tot i que en algun tram ja comença a estar inesquiable. A la foto següent, baixant del coll d'Alba amb el Pic Mir a l'esquerra de la foto.

Una sortida llarga (unes 8 hores en total, comptan parades) amb 1500 metres de desnivell, però que ens ofereix una magnífica esquiada. Per un error tècnic no us puc oferir el track, però nosaltres vam seguir aquest.