dilluns, 23 d’agost del 2021

Grand Tapou (3150 m.) i Pic du Milieu (3130 m.)

Els 3000´s que rodegen la gelera del Vignemale, des de l'Espalda de Chausenque fins al Montferrat, van caure d'una tacada ja fa temps seguint l'entretinguda aresta que els uneix. Però a l'arribar a aquest darrer cim, un profund tallat dificulta la progressió cap a les puntes Superior i Inferior del Tapou, el Grand Tapou i el Pic du Milieu. Avui ha sigut el torn per aquests dos cims, però en lloc de pujar-hi des de la presa d'Ossoue hem fet l'ascensió des de Bujaruelo, cosa que suposa fer més de 30 quilòmetres i uns 2700 metres de desnivell positiu.

Iniciem la ruta davant del refugi de Bujaruelo, prenent el camí que porta cap al coll de Bujaruelo. Al cap d'un quilòmetre i mig, però, prenem un altre camí a l'esquerra en direcció a l'Ibón de la Bernatuara. La pujada es fa per un camí ben marcat que va travessant prats alpins fins arribar a aquest estany. Un lloc molt bonic, ja que sembla que estiguem dins el cràter d'un volcà. Fins aquí tardarem unes dos hores per superar els primers mil metres de desnivell del dia.

Ara tocarà perdre altura cap al vessant francès, on la boira ens espera...

...tot baixant per la vall de la Canau fins a trobar la Cabana de Lourdes (1920 m.)...

...i una mica més endavant deixarem el camí principal per desviar-nos cap a l'esquerra tornant a guanyar desnivell. Anirem trobant fites en direcció als llacs de Montferrat i, superada la boira, el dia esplèndid ens permet veure els dos cims objectiu del dia.

Després de quatre hores de marxa arribem als estanys de Montferat (2340 m.), lloc ideal per fer una parada o per fer un bivac si decidiu fer aquesta llarga ruta en dos dies.

Conforme anem pujant la boira es va dissipant, i apareixen els cims d'Ordesa darrere nostre...

...i que ens acompanyaran fins fer cim al Grand Tapou (3150 m.). Des d'aquest cim tenim una vista magnífica cap als cims d'Ordesa, els Infiernos, el Midi d'Ossau (lluny), i evidentment sobre la gran marmolera que hi ha a tocar del Montferrat, just davant nostre. També la Pique Longue del Vignemale (al fons de la foto), i llàstima que no es pugui veure la gelera. De Bujaruelo fins aquí han sigut unes cinc hores i mitja i 2200 metres de desnivell positiu.

Des del cim del Tapou teniu l'opció de fer les puntes Inferior (3124 m.) i Superior (3132 m.) del Tapou. Haureu de perdre altura per terreny descompost per tornar a guanyar-la després per fer les agulles. Sense ser difícil, sí que heu d'anar amb compte pel terreny descompost. Nosaltres però, decidim no allargar la jornada més del compte i comencem a desfer camí fent el Pic du Milieu (3130 m.) i tornant de nou cap a Bujaruelo per on hem vingut.

Baixem de nou fins a la cabana de Lourdes i toca remuntar la vall de Canau fins a l'Ibón de Bernatuara (9h 50')...

...per tornar a baixar de nou cap a Bujaruelo, on arribarem després de perdre mil metres més de desnivell.

En resum, una ruta molt llarga (prop de 32 quilòmetres) i amb un desnivell positiu important (2720 metres) i que fareu en unes dotze hores. Heu de preveure una jornada llarga i intensa, cal anar ben esmorzat. I si voleu el track, el teniu aquí.