dimarts, 3 d’agost del 2021

El Costabona (2465 m.) i el Roca Colom (2507 m.)

Conegut per ser el darrer (o el primer, segons com es miri) cim de 2000 metres del Pirineu, el Costabona és una muntanya que ens ofereix bones vistes sobre la part final del Pirineu, i fàcilment des del seu cim podem veure com les muntanyes van perdent altura en direcció a la Mediterrània.

Si sortiu (com hem fet nosaltres) des de la Collada Fonda, un pendent continu de cinc-cents metres de desnivell us porta pràcticament fins al cim...

...on arribem en una hora clavada des que hem sortit del cotxe, seguint unes marques grogues però també les d'un GR transfronterer. Al cim del Costabona (2465 m.) trobareu una taula d'orientació amb els cims propers i llunyans, entre els quals destaca el Canigó (2785 m.). De fet, se sol dir que el Costabona és el primer cim de 2000 metres venint des del mar, però el Canigó està més aprop. Si tenim en compte el Pirineu axial, però, si és el Costabona el primer. Tant és, el fet és que el Costabona té molt bones vistes sobre les muntanyes que hi ha des d'aquest punt fins al mar.

A la foto següent vista sobre el Canigó...

...i en aquesta altra cap al Roca Colom, el proper objectiu de la jornada.

Des del cim del Costabona perdem altura cap al Coll de Pal, on seguirem un marcat camí que va flanquejant la muntanya per la cara nord, ja en territori del Vallespir. No ho sabíem, però de camí cap allà hem passat just pel naixement del riu Tec, que solca el Vallespir i una part del Rosselló abans de desembocar a la Mediterrània.

El camí ens porta cap a la Portella de Rojà. Arribant-hi, veiem les Esquerdes de Rojà, una cresta que ens recorda el llom d'un drac.

A la Portella trobareu un refugi d'emergència (a la foto), molt precari, però que pot fer servei en cas de necessitar-ho. Del cim del Costabona a la Portella hi hem estat una hora.

Girem a l'esquerra i posemb rumb al Roca Colom, que aquí veiem des d'un pla anomenat "Mort de l'Escolà". Camí ample, fàcil i sense pèrdua

...que ens porta fins al cim del Roca Colom (2507 m.) en uns quaranta minuts des de la Portella de Rojà.

Fetes les fotos inciem la baixada de nou cap al Coll de Pal, on arribarem en poc més de mitja hora, amb un ull posat sobre els núvols que han envaït el Costabona, ja que sembla que el temps vol canviar.

I des del Coll de Pal, ja només quedarà baixar de nou cap a la Collada Fonda, on hi arribarem en una hora més de camí aproximadament. I si voleu el track de la sortida, us el podeu descarregar aquí.