dilluns, 30 d’abril del 2018

Muntanyes de Vandellós: el Molló Puntaire (727 m.)

La conya de Sant Esteve de les Roures, el poble fictici inventat benemèritament per la Guàrdia Civil espanyola als informes falsos del referèndum de l'1 d'octubre, ha tingut una sèrie de derivades que poden haver transformat la geografia catalana. En una notícia apareguda a "La Sexta" (si ho recordo bé) es parlava d'una acció de l'ANC a les platges catalanes consistent en haver clavat desenes de creus grogues com a protesta pels presos polítics. Fins aquí era cert, si no fos perquè situava aquelles platges a Girona i.... a Lleida.

Doncs bé, Lleida encara no té platja però es fàcil trobar-se centenars de lleidatans a les platges del sud del país, concretament de Coma-ruga cap avall, i precisament, dels pocs dies a l'any que anem a la platja, sovint triem com a destinació l'Hospitalet de l'Infant. Relativament prop de casa i menys massificat que Cambrils, o ja no diguem Salou, les platges de l'Hospitalet compten amb un teló de fons increïble, que són les muntanyes de Tivissa-Vandellós. Fins avui no havia tingut l'oportunitat de conèixer-les, i la veritat és que no ens han decebut gens. Hem triat un parell d'itineraris clàssics de la zona, que permeten recórrer algunes raconades prou interessants d'aquesta serralada.

Un dels cims més característics de la zona és el Molló Puntaire. Per anar-hi, sortim del centre de Vandellós i iniciem el camí per un forta rampa cimentada, a tocar del del camp de futbol, seguint les marques grogues i blanques del PR. Més endavant, la pista es transforma en corriol i seguim pujant en direcció als Dedalts.

Passem a tocar de restes d'antics masos, fins que arribem a la zona dels Dedalts i gaudim de les primeres vistes del dia.

Més avall queda Vandellòs, enclotat entre les muntanyes...

El camí segueix per pista fins que arribem a un encreuament de pistes, on prendrem un corriol que ens portarà per la carena fins al coll de Corrals de Ca la Torre....

...amb alguna troballa sorprenent de quan el mar arribava fins aquí dalt.

Arribats al coll, seguirem una pista i després un corriol que ens portarà cap al Molló Puntaire, passant abans per la font de Navaes i el seu gran abeurador.

Des d'allà, seguim amunt, amb vistes sobre el Delta de l'Ebre...

...i amb roques de formes diverses, esculpides pels elements.

Finalment, en unes dues hores i poc, arribem a la part final de l'ascensió...

...i fem cim al Molló Puntaire (727 m.), que forma part dels 100 cims de la FEEC.

Les vistes són realment espectaculars!

Fetes les fotos iniciem el descens, primer per corriol i després per pista, fins a la Portella del Xato, situada sota unes enormes torres elèctriques.

i des d'allà baixarem fins al poblet de Castelló...

...on un altre corriol ens portarà de nou fins a Vandellós.

En total, vam estar unes tres hores i mitja per fer aquest recorregut. Vam seguir aquest track sense fer la part que porta cap a la Punta dels Avencs.