dissabte, 15 de maig del 2021

45a Travessa del Montseny

Fa només uns mesos semblava increïble que poguéssim anar tornant a la normalitat d'abans de la pandèmia. Potser és aviat per saber si aquesta recuperació serà completa, o per veure altre cop esdeveniments esportius de caire massiu, però el cert és que algunes entitats, clubs i organitzacions ja han posat en marxa la maquinària per oferir, a base d'esforç i voluntarisme, activitats com les que féiem abans del març del 2020.

És així que finalment els Caminaires de Vilamajor han pogut tornar a organitzar la Travessa del Montseny, que enguany arriba a la seva 45a edició. Emmarcada en el Circuit Català de Caminades de Resistència, aquesta travessa permet assolir alguns dels cims més coneguts del Montseny i ens ofereix un bonic passeig per alguna de les seves raconades més emblemàtiques.

Veureu que la majoria de fotos d'aquest post són obra de Xavier Capdevila que, càmera en mà, fa anys que segueix el circuit de caminades i fa unes excel·lents fotografies que després comparteix amb tots els qui hem participat. Podeu seguir els seus reportatges a la pàgina Xavier Capdevila’s albums | Flickr i si teniu la sort de ser "caçats" pel bon ull del Xavier, podreu guardar un bonic record de la caminada on heu participat.

Citats a les 6 del matí a Gualba, pugem a l'autobús que ens portarà al punt de sortida, situat a Aiguafreda. Control de temperatura, mascareta, distància... i preparats per iniciar la marxa. Només baixar del bus ens situem al calaix de sortida i fem el primer pas.

(Foto: Xavier Capdevila)

El recorregut de la Travessa segueix en bona part el GR-5 i la seva variant GR-5.2, que seguim des d'Aiguafreda per pistes i corriols. En tot moment anem envoltats d'un intens color verd, fruit de les pluges dels darrers dies...

...i aviat apareix el primer cim de la Travessa, el Tagamanent, de 1056 metres.

Arribem al Collet de Sant Martí, des d'on assolim el cim del Tagamanent (1056 m.), coronat per l'església de Santa Maria i on hi ha el primer control de pas. Fitxem, i de nou cap avall...

(Foto: Xavier Capdevila)

...per pujar cap a la masia de Bellver, on n'hi ha d'altres que es prenen amb més tranquil·litat això de travessar el Montseny...

A partir d'aquí ve un tram una mica pesat, ja que el recorregut transita la llarga pista forestal que travessant el Pla de la Calma que arriba al Collformic, però les vistes que tenim avui sobre Osona i el bon temps, fan que sigui menys costós.

Al "Cafè" (s'anomena així l'emplaçament on hi ha un antic mas que sembla feia també d'hostal, avui en ruïnes) trobem el segon control de pas, i des d'aquí ja posem la directa per cobrir els quatre quilòmetres que queden fins al Collformic (a la foto següent), on ens espera el primer avituallament i tercer control de pas.

(Foto: Xavier Capdevila)

Poc moviment avui al Collformic comparat amb les altres vegades que he estat per aquí, sempre a vessar de turistes. Els voluntaris ens reben amb un esmorzar reconfortant i energètic (hi ha donuts!) que ens ajudaran a superar els cinc-cents metres de desnivell muntanya amunt...

...i que ens porten fins al segon cim del dia, el Matagalls (1698 m.), un clàssic entre els clàssics, que ens rep amb una forta ventada. Ja se sap, la muntanya sempre mana. Fitxem de nou al control i reprenem el camí...

...per una part del Montseny que no coneixia encara i que ens portarà cap a la zona de les Agudes i el Turó de l'Home, que veiem encara lluny...

(Foto: Xavier Capdevila)

...perquè caldrà baixar cap al Coll Pregon (a la foto següent), primer, i el Coll de Sant Marçal, després.

Ja passem pel quilòmetre vint-i-sis quan arribem a l'avituallament on agafarem forces per fer el darrer tram de pujada, el més dur, ja que es comença a notar la fatiga a les cames. Però bé, poc a poc i bona lletra...

...i amunt que (cap a les Agudes) fa pujada! Primer un tram de pista i després pel mig del bosc...

(Foto: Xavier Capdevila)

...fins arribar al Coll de les Agudes i, des d'allà, cap al cim, a 1706 metres.

Llegit el codi QR del dorsal tornem a baixar cap al coll...

...i avancem en direcció al Turó de l'Home, que veiem ben aprop.

(Foto: Xavier Capdevila)

Més avall, destaca un petit bosc d'avets en mig de la fageda per on baixarem. Una bonica combinació d'arbres.

Però abans hem de fer -ara sí- la darrera pujada del dia fins a l'antic observatori meteorològic del Turó de l'Home...

...i després de passar a tocar del vèrtex geodèsic que marca el cim...

(Foto: Xavier Capdevila)

...toca començar a perdre desnivell de forma continuada, fins arribar al control que hi ha a tocar del pantà de Santa Fe.

Arribem al pantà, no el coneixia, creuem la presa, i pel sender PR C-211 baixem fins a Gualba...

...on acabarem la Travessa del Montseny. En total, vuit hores i quaranta-set minuts de marxa, corrent i caminant, i uns dos-mil cinc-cents metres de desnivell positiu. Molt bones sensacions després d'un curs estrany, entre confinaments comarcals i limitacions de moviment, tot i que els darrers quilòmetres, amb el sol apretant i baixant per una pista forestal, s'han fet una mica durs.

(Foto: Xavier Capdevila)

Ja veieu que l'arribada marca quaranta-cinc quilòmetres i mig, tot i que n'han sortit una mica més. A les curses de muntanya... sempre n'hi ha de regal. I si voleu el track de la sortida el teniu aquí.